У природи немає поганої погоди

– Хочеш всього і відразу, а отримуєш нічого і поступово.

М. М. Жванецький

 

Останнім часом в моє коло знайомих стало входити багато молодих людей і в процесі спілкування з ними я все більше помічаю, що вони абсолютно по-іншому мислять і діють. Вони вже не дивляться з широко розкритими очима на людей старшого покоління, слухаючи кожне їх слово, беззаперечно слідуючи за їх зауваженнями і виконуючи всі інструкції, щоб до років так сорока – п’ятдесяти стати супер фахівцем. Вони не готові починати свою кар’єру з низів, і трудитися на нижніх сходинках кар’єрної драбини до середини життя, а то і довше, чекаючи, коли заслужений начальник покине свій пост. Ні, вони при цьому не знецінюють старше покоління, вони просто до нього ставляться критично. І ті «старші» які пройшли через усі перепони критичності, стають кумирами, ідеалами і наставниками.

З моєї точки зору для молодих важливі мрії, і важливо не тільки мріяти, а й реалізовувати їх в життя. Молоді йдуть відразу в бій, вони не замислюються про труднощі і наслідки, вони не відкладають це все на потім. Їм треба все і відразу. І я прям почула думки читачів: «без труда нема плода», або «терпіння й праця все переможуть», або щось в цьому контексті. Так! Мало не забула все це вони ще викладають в соціальні мережі.

 

Батьки та діти

 

Але є, і інша сторона… Є інші молоді люди, які дивляться на своїх однолітків, на їх вируюче подіями життя і починають їм заздрити. І якщо раніше, криза незадоволеністю життя наступала в років 30-35, то зараз це відбувається набагато раніше приблизно років в 20-25.

Вони дивляться на своїх успішних друзів і кажуть собі: «ти відстав, ти безуспішно відстав, ти не можеш їх наздогнати».

І тут деякі з них беруть себе в руки, починають розвиватися і щось створювати, а деякі залишаються на узбіччі життя.

З молодим покоління ніби все зрозуміло, що ж відбувається зі старшим?

Той хаос або його ще називають турбулентним часом, в якому ми всі живемо, вносить свої зміни, і не всі готові їх прийняти.

Різниця поколінь завжди була і буде, про це написано багато літературних творів, і наукових праць.

Кому невідомо про популярний сьогодні поділ поколінь на X, Y, Z?

Давайте трохи освіжимо пам’ять. Теорія поколінь X, Y, Z розкриває особливості їх представників – в який час вони народилися, який у них світогляд, які основні риси характеру, як вибудовувати з ними комунікацію і відносини.

 

X

 

Покоління Х – навчання, робота, сім’я. Як правило, вже до 25 років ці люди були в шлюбі і з дітьми. Ранні представники цього покоління в чомусь інфантильні, так як зросли за часів відносної стабільності і впевненості в завтрашньому дні. Вони могли розраховувати на отримання житла та роботи. Це люди, які прагнуть стабільності і цінують свій час та гроші. Вони обережні, розважливі, можуть довго думати перед прийняттям рішення, спокійно ставляться до виконання запропонованих правил. Вони готові до наполегливої ​​праці, довгому шляху в кар’єрі і досягнення індивідуального успіху. Здатні сприймати великий обсяг інформації. У багатьох життєвих аспектах консервативні. Вони не готові працювати заради спільної справи, вони не вірять в «світле майбутнє», як їх батьки. Їх цікавить особистий добробут.

Представники покоління Х, як правило, вибрали 1-2 професії і удосконалюються в них все своє життя. Можуть пройти шлях від токаря до завідувача на одному і тому ж підприємстві. Або від менеджера до керівника відділу. Для них головне – це стабільність, шлях, який вони пройшли, їх статус, здебільшого все, що від них вимагалося – добре вчитися, дотримуватися правил і якісно виконувати свою роботу.

 

Y

 

Покоління Y не залежить від держави і, в основному, покладаються тільки на себе. Ці люди – кар’єристи. В силу того, що вони вже не можуть розраховувати на отримання житла від держави, їм доводиться самим домагатися благ для себе і своєї сім’ї. При цьому вони готові пробувати себе в різних професіях. Серед них більше чайлдфрі, ніж у покоління Х, так як створення сім’ї у них вже не одна з головних цілей в житті.

Представники цього покоління готові багато працювати, в тому числі понаднормово, тягнуться до знань в різних сферах, при цьому віддають перевагу інформації «без води», тобто коротко, ясно і по справі. Стежать за трендами, добре ставляться до змін, не бояться новизни, на «ти» з технологіями. Залежно від виховання і середовища, вони можуть бути в чомусь консервативні, як покоління Х, наприклад, в питанні сімейного життя. Але в той же час вони легші на підйом – люблять подорожувати, змінюють професії, із задоволенням освоюють нові соціальні мережі і додатки, пробують різні хобі.

Для них характерна гнучкість мислення, прискорена обробка інформації в порівнянні з поколінням Х, прагнення до задоволень і духовного зростання, увага до зовнішності і здоров’я, імпульсивність в прийнятті рішень, очікування змін.

Вони вже не бажають підніматися з самих низів, як покоління X і витрачати все життя на кар’єру в якійсь одній області. Це люди, які хочуть результату «тут і зараз» і орієнтовані на кілька професій. Люди покоління Y хочуть жити для себе і отримувати задоволення від життя, а не просто виконувати програму «інститут-робота-шлюб-діти-пенсія».

 

Z

 

Покоління Z – це покоління людей, про яких кажуть, що вони народилися зі смартфоном в руках. Вони з малих років оточені гаджетами і розбираються в технологіях ще краще, ніж покоління Y. Вони добре орієнтуються в сучасному світі і навколишнього інформації, стежать за трендами, швидко розуміють, що їм цікаво і необхідно, а що ні.

У них шалена тяга до безперервної освіти. Мається на увазі не стандартна шкільна та університетська освіта, а самоосвіта, пізнання всього нового. Наприклад, їм цікаво зрозуміти як працює той чи інший гаджет, як знімати і обробляти відео, як заробляти в інтернеті. Вони не люблять читати, їм цікавіше дивитися і слухати. Вони не сприймають великий обсяг інформації – довгі відео, заумні тексти. Але не тому що ліниві або дурні, а тому що темпи розвитку сучасного світу і ті обсяги інформації, які вони отримують просто не дозволяють їм застрявати надовго на чомусь одному. За короткий час потрібно встигнути опрацювати великий потік інформації і взяти звідти найважливіше.

Вони егоцентричні, зациклені на зовнішності, комунікабельності, залежні від громадської думки. З іншого боку, серед них багато тих, кому взагалі все одно, звідки ви, як виглядаєте і де вчилися – ви їм або цікаві, або ні. Вони не бояться кинути собі виклик і перевірити себе «на міцність». Z хочуть бачити рівність і відсутність дискримінації навколо себе. Вони чітко бачать своє майбутнє і прагнуть швидше подорослішати, що проявляється в поведінці. Також ці люди вміють мислити глобально, серед них все більше тих, хто хоче принести користь світу і суспільству, а не тільки влаштувати своє життя.

Для покоління Z важливо безперервний рух і враження. Вони легко пробують все нове і швидко переключаються з одного на інше. Люди покоління Z прагнуть охопити якомога більше різнопланової інформації та отримати якомога більше вражень. Можуть спокійно вивчати кілька мов, люблять подорожувати і пробувати різні хобі. Серед них багато творчих людей.

 

Проти фактів не попреш

 

Ми живемо в складні часи. Розрив між поколіннями величезний. Що ж робити людям покоління Х в цьому випадку, які звикли до стабільності, а не до турбулентності? Мені здається, що багато представників цього покоління відчувають себе втраченими, намагаючись спертися на концепції, світогляду і важливі цінності, які втратили свою актуальність в сучасному світі і не тільки не допомагають у житті, але іноді і катастрофічно заважають.

Що ж насправді відбувається, що нам несе навколишнє середовище, що воно здатна викликати в нас?

Турбулентність інформаційного середовища здатна викликати явище, яке ми називаємо «інформаційно-психологічна турбулентність» – стан психіки людини, для якого характерні раптові приливи гніву, печалі або відчаю, відчуття тривоги, роздратування, страху чи смутку, в результаті чого він неадекватно оцінює навколишнє оточення і робить нелогічні вчинки. Безсумнівно, інформаційно-психологічна турбулентність є фактором загроз інформаційно-психологічної безпеки особистості. Як свідчать численні дослідження, в майбутньому події можуть відбуватися так швидко, що людський мозок не зможе осмислювати інформацію. Можливі три сценарії суспільного розвитку:

  1. Для того, щоб витримати турбулентність, люди або роблять якісь дії, що знімають напругу, або адаптуються до повного напруги середовища. Якщо турбулентність не закінчується або посилюється, вони поступово втрачають здатність до позитивної адаптації. Люди вибирають таку реакцію на напругу, яка призводить до їх деградації. Вони починають придушувати реальність, заперечуючи саме її існування, і все більше витати в інфантильних фантазіях, що дозволяє їм впоратися зі стресом. Відбувається переоцінка цінностей на користь менш гуманних і більш тваринних.
  2. Відбувається поділ суспільства, коли кожна група – воює проти всіх інших.
  3. Відхід особистості в свій власний світ і відмова від всіх соціальних зв’язків.

На сьогоднішній день дуже великий розрив між тими, хто досягає і тими, хто очікує, тими які шукають себе і намагаються в нових умовах інші шляхи вирішення і тими, хто загублен, хто застиг в очікуванні, тими у яких все відкладається на завтра. І якщо подивитися на суспільство уважніше, то можна побачити що це залежить не від покоління, до якого ви належите, чи не від навколишнього середовища, не від генетичних здібностей і не від «родових проклять». Ваш шлях, ваша якість життя, ваше вміння адаптуватися до навколишнього середовища залежить від вашої особистості, ваших цінностей, вашого світогляду.

Тамара ЛОМАДЗЕ

Психолог ОБФ «Шлях до Дому»

Я хочу (с)делать пожертвование(ия)

I want (to do donation

Я хочу зробити пожертвування

Call us!
Закрити

Ваше ім'я *

Ваша електрона адреса *

Тема повідомлення

Ваше повідомлення